НОВИНИ. ТЕНДЕНЦИИ. ИНТЕРЕСНИ ФАКТИ.
Офис обзавеждане. Тенденции 2022.
Офис обзавеждане. Тенденции 2022.
резюме
Показваме различните посоки, в които се търсят решения за офисните работни места през настоящата година.
Автор:

След година, в която се наблюдава огромна промяна в начина на работа на хората, много дизайнерски тенденции, които се появяват сред прогресивните офиси, ще станат част от нормата.

Гъвкавите работни пространства, приоритетът в дизайна за благосъстоянието на служителите и офис мебелите с жилищна естетика са сред решенията, които се предвижда да вдъхновят служителите да се ангажират с офис пространството, тъй като работата от дома става все по-разпространена.

Бъдещият дизайн на работното място вероятно ще отдели по-малко пространство на отделните работни станции в полза на работното пространство за сътрудничество, споделяне на идеи и учене, като 44% от потребителите на офиса съобщават, че това, което им липсва най-много в офиса, е взаимодействието и общуването с колегите ( JLL Human Performance Survey , май 2020 г. ).

Такива работни пространства, насочени към служителите, ще се превърнат в ключов маркер за успеха на бизнеса, тъй като повече корпорации от всякога се стремят да оптимизират работата на персонала, като подобрят опита на служителите и предлагат гъвкавост в това къде и как да работят.

Дизайнът на мебелите за домашен офис също ще се развие, за да отговори на новото търсене на фокусно пространство в дома, като 75% от служителите очакват работодателите да подкрепят работата от вкъщи и един на всеки трима ще поиска специална надбавка за разходи за домашния офис ( JLL Human Experience Survey 2020, октомври 2020 г. ).

Пространство за отцепване в централата на PEGA Group в Париж, Франция

В същото време търсенето на по-голяма устойчивост в корпоративната среда ще продължи да се проявява в офис дизайна. Независимо дали служителите работят в офиси, у дома или в други пространства, създаването на работна среда, която е здравословна за хората и планетата, ще бъде ключова амбиция за дизайна на работното място.

01. Офис социален клуб

Тазгодишната рекордна промяна към домашната работа ускори ролята на офиса като център за сътрудничество и социализация, а не индивидуална фокусирана работа – която служителите доказаха, че може ефективно да се извършва извън офиса.

Офиси на Glovo в Барселона, Испания

Вместо да се фокусира върху съотношението бюро на служител, дизайнът на офиса ще се основава на общите пространства с широк спектър от избор на мебели, за да улесни това, което домът не прави: официална и неформална групова работа, наставничество и възможности за разговори с охладители за вода. колеги, за да предизвикат идеи. Ще има по-голям акцент върху съоръженията за специфичните задачи, при които служителите изискват офис пространство над дома, като добре оборудвани заседателни зали и работни пространства, които насърчават взаимодействието. Дизайнът на работното място, който насърчава идентичността на марката на компанията, ще бъде важен начин за култивиране на чувство за принадлежност сред служителите, които идват по-рядко.

Срещите с клиенти лице в лице ще продължат да се провеждат в офиса, затвърждавайки функцията на офиса като витрина за основните ценности на компанията и фирмена култура.

02. Домашни  удобства

На фона на продължаваща пандемия, не всички служители ще се чувстват комфортно да се връщат в офиса – особено когато могат да бъдат продуктивни у дома – така че работните места ще трябва да предлагат подобно ниво на комфорт и сигурност като работата от дома.

Това ще доведе до преминаване към офис дизайн, който размива разликата между домашния комфорт и офис нуждите, като същевременно осигурява увереност в безопасността при взаимодействието с колегите. Това може да включва места за сядане в стил фоайе, които позволяват социално дистанцирани срещи, използването на зеленина като естетически приятни буфери, които също спомагат за създаването на успокояваща атмосфера, и оборудвана кухня или зони за почивка, които възпроизвеждат лекотата на домашната обстановка. Инсталациите без докосване – като автоматични кранове – и използването на лесни за почистване материали ще се окажат като норма, за да се гарантира, че служителите се чувстват в безопасност в общите пространства.

Офиси на JLL City в Лондон, Великобритания

03.  По-малък и гъвкав

С по-малък брой служители в офиса, много компании ще изберат да променят своите модели на недвижими имоти, намалявайки отпечатъка си и потенциално приемайки модел на хъб и клуб. По-малките централи ще бъдат по-динамични, гъвкави пространства, които могат да бъдат преконфигурирани бързо, за да приветстват различни видове събития и работни дейности, докато второстепенните места предлагат по-голям избор за служителите.

Офисите на Fork в Милано, Италия

Модулните мебели ще станат по-популярни като решение за лесна промяна на зоните за срещи, за да се настанят по-малки или по-големи групи. С по-малко фокусирана работа в офиса, необходимостта от индивидуални работни станции ще намалее, заменена от разнообразни работни зони за улесняване на различни задачи, като сядане на дивана за неформална групова работа, удобни за работа кафенета и разделени ниши за сесии един към един . Мебелите ще бъдат избрани така, че да поддържат споделянето на бюрото, включително шкафове за споделени документи и шкафчета за съхранение на лични вещи, и ще има значителен акцент върху мобилността, с интегрирани дисплеи с висока разделителна способност и електрически контакти, за да се даде възможност на служителите да свързват своите устройства, да споделят екрани и работа навсякъде.

04.  Разширени зали за срещи

Тъй като бизнес пътуванията са по-малко осъществими, видеоконферентните срещи ще станат преобладаващи, като движат развитието на офис пространства за срещи. Освен ултрависокоскоростен интернет, интериорният дизайн ще включва кабини за разговори, за да се гарантира акустична поверителност за клиентски конференции, докато определеното голямо групово пространство ще включва големи екрани и добре разположени уеб камери, така че отдалечените колеги да могат удобно да се присъединят към срещите на екипа. Тези пространства могат да се използват и за виртуални обучителни сесии. Интелигентните системи за резервиране на стаи и сензорите за заетост ще бъдат често срещани решения за гарантиране на ефективно използване на пространството за срещи.

Офиси на Sony Music Entertainment Africa в Йоханесбург, Южна Африка

05.  Промоция в домашния офис

Тъй като повече хора работят от вкъщи от всякога, ще се появят нови стилове офис мебели, адаптирани към домашната обстановка. За офиси в по-малки домове компактните многофункционални мебели с жилищна естетика ще предложат решение, което се вписва в домашния декор и изпълнява двойна функция като съхранение или допълнителна повърхност, като маса за хранене с плъзгащо се бюро.

Домашният офис се преосмисли

Алтернативно, отличително проектирани бюра и столове, които се открояват, могат да разграничат работната зона в рамките на всекидневната, с достатъчно място за съхранение, за да скриете работните принадлежности след работно време. Най-голямото предизвикателство ще бъде да се създаде пашкул, който да изолира хората от шума и разсейването на дома и да позволи дълбокото потапяне в ежедневната работа. Това може да бъде решено чрез прегради или стелажи за акустично и визуално разделяне на работното пространство, както и осветление, предназначено за фокусиране и внимание в дадена зона.

06.  Акустична революция

Тъй като излишният шум в офисите с отворен план вече е често срещана болезнена точка, нарастването на работата от дома катализира нов фокус върху акустичната среда на работното място – независимо дали у дома или в офиса. Мебелите могат да бъдат обработени акустично или изградени със звукопоглъщащи материали, или стаи в дома, шумоизолирани по стените и таваните. Дизайнът на офиса ще включва звукоизолационни материали в повдигнати подови настилки, плочки на тавана и в преградите, за да се намали разпространението на звука през работното място. Някои домове или работни места могат да използват вентилирани капсули, оборудвани с място за сядане и бюро, за да намалят напълно звуковите разсейвания.

Офиси на CCC във Варшава, Полша

07.  Устойчиви живописни пространства

Тъй като националните цели за устойчивост се очертават, все повече компании се стремят не само към нетни нулеви въглеродни емисии, но и към постигане на нетно положителни работни места, които създават положително въздействие върху околната среда и благосъстоянието на служителите. Енергийната ефективност ще стане по-важна, като интериорният дизайн ще използва дневната светлина, за да намали зависимостта от изкуствено осветление, докато повече офиси ще бъдат проектирани с устойчиви материали от местни доставчици.

Офиси на InteriorWorks в Амстердам, Холандия (снимка: Rick Geenjaar)
Офиси на Toyota Connected Europe в Лондон, Великобритания

В същото време все повече хора търсят връзка с природата и способност да живеят и работят в съответствие със своите ценности.

Тези фактори допринасят за бума на биофилния дизайн, който цялостно интегрира зеленина и естествени, устойчиви материали за насърчаване на чист въздух, акустичен комфорт и изобилие от естествена светлина – и в крайна сметка, за пресъздаване на външната среда на закрито. Тази философия на дизайна ще става все по-разпространена, тъй като все повече компании се стремят да създадат приятна, здравословна работна среда, която отговаря на нарастващите нужди и желания за офиси, които не се чувстват като пространства само за работа, но които подобряват благосъстоянието и качеството на живот.

Рязкото нарастване на отдалечената работа ще повлияе значително на дизайна на офиса, като същевременно ще разшири дефиницията за работно място и където може да се извършва продуктивна работа. Хората ще очакват много повече от своя офис, отколкото просто място за сядане и работа, а дизайнът се развива, за да отразява важността на офиса като пространство за социално взаимодействие, генериране на идеи и култивиране на общност. Като все по-важна демонстрация на фирмена култура и идентичност на марката, работното място, което предлага здравословна, устойчива, комунална среда, ще се превърне в още по-важен разграничител за задържане на персонал и привличане на таланти.

Росен Босев

© Проконтракт. София. България.